Vælg børnevenlige fly

Ferien starter bare bedst, hvis flyveturen går godt. Jeg slipper ikke for at være træt, når jeg lander, men et godt forarbejde allerede når jeg booker turen giver mig en chance for ikke at være fuldstændig mast, når jeg lander.

Når jeg skal book flyturen så kigger jeg selvfølgelig efter den bedste pris, men jeg kigger også efter:

– Samlet rejsetid
– Antallet af mellemlandinger
– Flyselskaber, som jeg kan lide bedre end andre (bonuspoint: www.sas.dk) eller komfort og børnevenlige (Emirates)
– Og vigtigst af alt, hvornår rejsen starter

Når jeg så har fundet den mest optimale kombination, så venter jeg et par dage og ser, hvordan priserne ændrer sig – jeg skal jo være sikker på, at få den bedste pris. Hvis du flyver med rutefly, så check www.momondo.com og tilmeld dig FareAlert, som giver dig en email, når prisen på en ønsket destination ændrer sig.

Da min søn var baby, så var jeg nødt til at booke billetten til mig selv først og så ringe til flyselskabet og for at få ’sat babyen på billetten’, da han jo rejser for 10% af billetprisen indtil han fyldte 2 år. Det var også her, at jeg forespurgte på en vugge, som sjældent bliver bekræftet før man står i lufthavnen.

Vugger til babyer
Mange flyselskaber tilbyder et ’bassinet’ (vugge), som ofte sidder på en væg foran de forreste sæder på turistklasse. Der er ekstra benplads, men du må ikke have bagage stående på gulvet. Der er et lille net henover kassen (som jeg hellere vil kalde det). Husk at have noget blødt med til den. Voksiposen er for stor til at lægge ned i den. Da min dreng var 3 måneder gammel sov han samtlige 8 timer fra Toronto til København (han sov aldrig mere end 4 timer ad gangen dengang, så selvfølgelig blev pylremoren her nervøs).

Reserver pladser på forhånd
Når jeg så har booket billetten, så ringer jeg til flyselskabet og hører, om jeg kan booke børnemad. Og jeg forsøger at booke sæder med mindre det koster en formue. Hos Air Canada kan man ikke tage armlænene op mellem sæderne på den række med vuggerne, hvilket gør det svært at have flere børn med, som skal sove på mors skød.

Nu har jeg ikke selv to børn, så jeg har ikke prøvet at rejse alene med 2-3 børn, som jeg har set andre supermødre gøre, men jeg er ret sikker på, at det stadig er nemmere at putte babyen i vuggen og så have hænderne fri til de andre børn. Så gå efter vuggen, hvis dit barn er lille nok (der er restriktioner på vægt og længde).

Nogle flyselskaber vil lade børn sove på gulvet, men aldrig under turbulens – og du skal også tage babyen op af vuggen under turbulens. Og husk en kyse til babyen eller tynd elefanthue til de større børn – den aircondition er altid direkte ned i ørerne på børnene når de sover – også om sommeren.

Min granfætter gav et super tip til, når man flyver to voksne og to børn: Book pladser 2 og 2 og ikke alle 4 ved siden af hinanden. Det giver generelt bedre ro – specielt, når børnene skal sove. Når vi flyver 3 (to voksne og et barn) i de små fly, så kan vores søn godt lide at sidde ved vinduet. Han er en alder, hvor det er svært at sidde stille, så der er det rart, at far sidder foran ham (og ikke en sur gammel mand) når sønnike sidder uroligt og sparker til sædet foran (selv om han ved, han ikke må, så sker det bare ind imellem alligevel – bevidst eller/og ubevidst).

Jeg foretrækker at sidde i den bagerste afdeling af flyet, da det er den, som flycomputeren fylder til sidst. Derfor er der større sandsynlighed for, at der er et ekstra sæde ved siden af mig. Når jeg rejser alene med min søn, og vi flyver på et fly med 3 sæder i den ene side, så reserverer jeg altid en vinduesplads og en gangplads og lader midterpladsen stå ledig. Hvis jeg er heldig, så kommer der ikke nogen i midten, og vi har lidt ekstra plads til biler og til at ligge ned og sove. Hvis der kommer en, så sætter han/hun sig jo bare ved gangen.

Jeg er heller ikke bleg for at spørge ved check-in, hvordan det ser ud. Og igen ved gaten. Dengang min søn var under 2 år, lykkedes det altid for mig at få et ekstra sæde. Spørg pænt og se gerne lidt lidende ud. Der er altid stor forståelse for kvinder, der rejser alene med børn – hvis moren har det godt, så skriger børnene ikke så meget, og så har alle andre på flyet det også godt. I det hele taget, så spørg om hjælp i lufthavnen. Det gør alting så meget nemmere, hvis man ikke prøver at klare alting selv.

Hvilken rute skal man vælge
Air Canada har en direkte flyrute fra Toronto til København, og den har vi været rigtig glade for – specielt til København for den flyver kl. 22. Her får jeg altid mindst et par timers søvn, som er det hele værd med det program, som jeg ofte har sat op i Danmark. Returrejsen er meget hårdere, for der er den direkte flyver til frokost, så der er ikke et øjebliks afslapning, når man har en dreng, som stadig ikke kan se en film i mere end 10 minutter ad gangen.

Vi var i Dubai i oktober, og der var flere muligheder til samme pris. Blandt andet kunne vi vælge at flyve 2 timer til New York, og så 12 timer derfra til Dubai. Det valgte vi ikke, fordi det 1) altid er en pain at skulle flyve via USA. Der er så mange sikkerhedskontroller man skal igennem, og lufthavnen er usandsynlig stor, hvilket gør, at man skal sørge for mindst 3 timer imellem flyene. 2) Det var rart, at komme ud af flyet på halvvejen og få sønnike til at brænde energi af.

Derfor valgte vi at flyve 7 timer med Air Canada til London og så videre 7 timer med Emirates til Dubai. Emirates er bare det bedste flyselskab for børn, da de får en gave og børnevenligt (men også sukkerholdig) madpakke. Desuden er der mere plads til alting og super service. Vi bookede billetterne via www.Expedia.com, som jeg er meget glad for at bruge, men værd opmærksom på, at når du booker via en mægler, så garanteres der ikke en ombooking, hvis du ikke når dit fly, når det første er forsinket = risiko for at ende i en lufthavn, hvor du kun kan komme videre, hvis du køber en meget dyr enkelt billet. Tro mig, det var noget at syn at se mig løbe med rygsæk på ryggen og en 1 meter høj dreng i bæresele på maven, men vi nåede flyet, og det var jo det vigtigste. Det var her, at god tid til mellemlandinger kom på to-do listen.

Til jul fik jeg fat i nogle billige billetter hjem fra København-London-Chicago-London (Canada). Midt i en snestorm. Det var ikke sjovt. Chicago er generelt ikke en sjov lufthavn at flyve via, og denne gang var vi nær endt med at blive i 3 dage. Det blev kun til 24 timer, men når man allerede har været 12 timer undervejs med en 3 årig, så hængte vi noget med næbene. Efter endelig at være nået til Toronto, så gik vi kl. 2 om natten i snevejr uden vinterjakker til et hotel uden bagage og autostolen og sov i 5 timer, inden vi fløj helt hjem til London, Canada. Super klar til at tage på arbejde dagen efter. Not 🙂

Gode tips til autostol og bagage i næste blogindlæg.

Bonus tip
Skal du mellemlande, så lad dit barn løbe så meget rundt som muligt inden den næste flyvetur – også selv om du er træt – for du har brug for et barn, som kan sidde bare nogenlunde stille på den næste strækning også.

Please follow and like:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *